Minister Blok van Veiligheid en Justitie stuurde eind juni een brief naar de Tweede Kamer over de bereikbaarheid van 112 voor doven en slechthorenden. In deze brief schrijft hij dat ‘de politie een wijziging voorbereidt in de technische 1-1-2 dienstverlening die ook moet bijdragen aan een betere communicatie met doven en slechthorenden.’ Hij hoopt eind 2017 meer te kunnen melden.
Volgens de brief bereidt TNO in overleg met de belangenvereniging testen voor op de huidige 1-1-2 voorziening. Ook heeft TNO onderzoek gedaan naar mogelijkheden om de bereikbaarheid van 1-1-2 voor doven en slechthorenden te verbeteren. Het Platform Doven, Slechthorenden en TOS, waarin Stichting Hoormij participeert, is betrokken bij dit onderzoek. TNO schrijft in haar onderzoeksrapport dat ‘Total Conversation (zie hieronder) de hoogste waardering krijgt’ wanneer wordt gekeken naar robuustheid, toegankelijkheid, gebruiksgemak en de kwaliteit van de dialoog. Lees hier de digitale versie van het onderzoeksrapport van TNO.
Gebruikerstesten nodig
Het Platform is benieuwd naar de technische wijziging waarover de Minister schrijft en vraagt zich af in hoeverre Total Conversation experts (al) zijn geraadpleegd. Verder benadrukt het Platform in de contacten met TNO, het ministerie en de politie dat onafhankelijke gebruikerstesten moeten aantonen of 112 goed, veilig en betrouwbaar bereikbaar is voor doven en slechthorenden. Houd voor meer nieuws deze website en toegankelijk.nu in de gaten.
Total Conversation
Total Conversation is een telecommunicatieconcept op basis van wereldwijde telefoniestandaarden, geschikt voor dove, slechthorende en spraakbeperkte personen. Je kunt er real time video, geluid en tekst mee verzenden zodat je kunt spreken, gebaren en/of tekst typen. Total Conversation werkt op computer, tablet en smartphone met internetverbinding en je kunt er mee bellen via beeld- en tekstbemiddelingsdienst KPN Teletolk. Kijk voor meer informatie op www.kwaliteitteletolk.nl of bekijk dit youtubefilmpje.