Het onderwijs aan leerlingen met een handicap of beperking is de laatste decennia sterk veranderd. Duidelijk merkbaar is het streven om meer leerlingen te plaatsen in het regulier onderwijs. Omdat er steeds meer kinderen met een taalontwikkelingsstoornis naar het regulier onderwijs gaan is de noodzaak voor goede en gespecialiseerde begeleiding in het regulier onderwijs groot.
De FOSS is, samen met de FODOK, actief betrokken bij alles wat speelt binnen Passend Onderwijs. Dat geldt zowel voor het speciaal onderwijs als voor het regulier onderwijs voor leerlingen met TOS en voor dove en slechthorende leerlingen. Voor onze kinderen is binnen Passend Onderwijs een bijzondere positie gemaakt. De gespecialiseerde onderwijsinstellingen voor deze leerlingen zijn zelfstandig en maken geen deel uit van het bestuurlijk gezag van de Samenwerkingsverbanden.
Meer informatie over onderwijs:
- De Keuzewijzer Onderwijs geeft overzichtelijke informatie over dove, slechthorende en tos-leerlingen. Ouders kunnen deze website gebruiken bij het maken van eigen afwegingen en keuzes.
- FOSS en FODOK hebben met de gespecialiseerde onderwijsinstellingen een Convenant Ouderbetrokkenheid afgesloten, waarin alle partijen stellen dat “een goed besluit een gezamenlijk besluit is”.
- FOSS en FODOK hebben een checklist opgesteld voor het bieden van goede kwaliteit van ondersteuning. Deze checklist is vooral bedoeld voor ambulante dienstverleners die leerlingen in het regulier onderwijs begeleiden. Ouders kunnen met deze checklist bepalen of de ondersteuning adequaat is of nog verbeterd moet worden.
- Voor alle leerlingen die speciaal onderwijs volgen of ondersteuning krijgen in het regulier onderwijs moet een Ontwikkelingsperspectief (OPP) worden opgesteld. In onze flyer Doe meer met het OPP! vind je daarover meer informatie en tips.