Tips van ouders (én professionals, FODOK en FOSS) voor ouders en voor onderwijs(medewerkers)
Op woensdagavond 22 april organiseerden FODOK en FOSS via Zoom de informatieavond Onderwijs in tijden van corona, waarbij de deelnemers (ouders en professionals) tips en ervaringen uitwisselden. Het werd een geanimeerd gesprek met meer dan 40 deelnemers (en 2 NmG-tolken). Ouders van leerlingen die doof of slechthorend zijn of een TOS hebben, lopen regelmatig tegen hun grenzen aan. Hoe kun je dat voorkomen? Een aantal tips delen we nu alvast.
Tips voor ouders:
- Voor alles ben je ouder; welzijn gaat voor huiswerk! Het is belangrijker om de sfeer thuis goed te houden dan om het huiswerk af te hebben. Dit zijn immers onzekere tijden voor ons allemaal!
- Geef je kind complimenten, vier de successen en vertrouw op de veerkracht van je kind.
- Eis niet teveel van jezelf en je kind; je kind hoeft niet altijd gemotiveerd aan het werk te zijn.
- Probeer een vast ritme aan te houden voor het schoolwerk van je kind en baken de momenten voor schoolwerk duidelijk af van het ‘gewone leven’.
- Overleg met je kind wat hij/zij prettig vindt, probeer te visualiseren. Zoek samen naar de best werkbare manier; kijk samen terug naar wat de afgelopen week goed werkte in jullie aanpak en de dagindeling en probeer dat verder uit.
- Ga na het schoolwerk iets heel anders doen, ga bijvoorbeeld samen wandelen en laat je kind zijn/haar verhaal doen (een ouder leerde onderweg gebaren van haar kind).
- Vraag hulp! Vraag bijvoorbeeld om dagelijks contact om zo je kind structuur te bieden en het schoolwerk in behapbare porties te verdelen.
- Als je niet tevreden bent over de ondersteuning van AD’er of leraar: bespreek dat en zoek het hogerop als je niet verder komt.
- Stimuleer digitaal contact met andere leerlingen.
- Alle gevoelens mogen er zijn, deel ze, spreek ze uit en geef je kind ook de ruimte om zijn of haar gevoelens te uiten.
Tips voor het (speciaal en regulier) onderwijs en zijn medewerkers:
- Zorg voor regelmatig contact van leraar of AD’er met leerling en ouders. En informeer eerst naar hun welzijn en naar eventuele hulpvragen (en vraag dus niet alleen ‘of het huiswerk af is’…).
- Zorg voor live-bijeenkomsten via videobellen, liefst dagelijks op vaste tijdstippen. Laat de klas bijvoorbeeld samen de dag beginnen. Dat geeft leerlingen houvast.
- Maak de werkplanning zo dat de leerlingen ook aan het eind van de week gemotiveerd zijn om hun huiswerk te maken.
- Houd rekening met de beperkte spanningsboog van dove en slechthorende leerlingen en leerlingen met TOS. Geef dus afgebakende en haalbare taken op en zorg voor maatwerk.
- Zorg dat ouders met problemen snel en gemakkelijk contact kunnen opnemen met leraar of AD’er.
- Wees proactief naar leerlingen en ouders: de leerlingen hebben soms een duwtje in de rug nodig en de ouders willen niet altijd om hulp vragen.
- Niet alle ouders kunnen hun kind meteen goed helpen. Zorg voor coaching, bied ondersteuning bij ICT en check regelmatig of alles goed gaat.
- Zorg voor onderlinge contacten tussen leerlingen: maak bijvoorbeeld steeds wisselende app-groepjes met een paar kinderen.