Elk kind heeft recht op onderwijs. Dat zegt het VN-verdrag Handicap. Voor kinderen met een beperking, psychische aandoening of chronische ziekte is meestal wat extra’s nodig om naar school te kunnen gaan. Wat is er voor deze leerlingen nodig om onderwijs te kunnen volgen? En wie moet daarvoor zorgen?
Download het informatieblad
Randvoorwaarden om naar school te gaan – pdf en word-versie
Ouders met kinderen in het passend onderwijs moeten vaak enorm knokken om zaken voor hun kinderen voor elkaar te krijgen. Ze zijn afhankelijk van de school, het samenwerkingsverband, soms ook de zorgverzekeraar, het zorgkantoor of de gemeente en worden vaak niet als serieuze gesprekspartner gezien. Hierin moet verandering komen.
Download het informatieblad
De stem van ouders – pdf en word-versie
Welke invloed heeft het schooltype op het sociale leven van een leerling met een beperking, aandoening of chronische ziekte? Dit was de kernvraag van het onderzoek ‘School en vriendschap’. De publieksversie van het onderzoeksrapport zet de belangrijkste bevindingen en aanbevelingen op een rij.
Download de publieksversie
School en vriendschap – pdf en word-versie
Deze uitgaven zijn ontwikkeld door Ieder(in), MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid en Patiëntenfederatie Nederland.