Ouders van dove en slechthorende kinderen
Annemiek Voor in ’t holt zal ons met een paar simpele experimenten laten ervaren wat het betekent om als dove of slechthorende leerling te luisteren met achtergrondgeluid, dat immers altijd wel aanwezig is in de klas.
Dove en slechthorende kinderen die vanuit de veilige omgeving van de peutercommunicatiegroep naar het regulier onderwijs gaan, moeten leren omgaan met geluid, dat zomaar van allerlei kanten kan komen. Behalve een tolk kan solo-apparatuur helpend zijn, maar dan moet je als kind wel leren wat je daarmee kunt en hoe je ermee omgaat. Annemiek begeleidde kinderen in het ‘leren luisteren’ met solo-apparatuur en overtuigde ook audiologen van het belang van die begeleiding. Graag deelt ze haar kennis met ons.
Annemiek heeft veel ervaring als ambulant begeleider van dove en slechthorende kinderen in het regulier onderwijs en werkte daarvoor tien jaar in het kinderaudiologisch centrum van de NSDSK. Zij ontwikkelde de inclusiemeter, waarmee onder andere in kaart gebracht kan worden in hoeverre medeleerlingen, de leerkracht, het managementteam van de school én de ambulant begeleider rekening houden met de behoeften van de dove of slechthorende leerling en waaraan vervolgens speciaal gewerkt zou kunnen worden. Ook hierover gaat ze met ons in gesprek.
En zoals gebruikelijk zal er veel ruimte zijn voor vragen, opmerkingen en eigen ervaringen van de deelnemers aan deze infoavond.
Graag tot donderdagavond 10 maart!
Aanmelden: